Den andre personen var jo tillitsvekkende og hyggelig. Du følte at du kunne stole på vedkommende og dialogen gikk så greit. Men så viste det seg at du ble lurt og du kan føle deg irritert, dum og såret som egentlig burde visst bedre. Noen av disse sakene havner i konfliktrådet.
Det finnes mange typer svindel og bedrageri. En gjenganger hvert år er kjøp av konsertbilletter som viser seg å være falske, men andre eksempler kan være kjøp av mobiltelefoner i dårligere stand enn lovet, bruktbil som har flere mangler enn selger oppga, misbruk og svindel i ditt navn, manglende betaling for en sendt vare og mye mer.
Du har flere valg
Så hva vil du gjøre hvis tillitten til andre blir brutt og du blir svindlet? Svaret er selvsagt individuelt, men noen ønsker at gjerningspersonen skal betale tilbake, få en lærepenge, bli politianmeldt og få en straff. Da kan det være en idé å ta kontakt med Forbrukerrådet, Forliksrådet eller Politiet.
Samtidig er det noen som ønsker å møte gjerningspersonen ansikt til ansikt for å forklare med sine egne ord hvordan krenkelsen har påvirket dem, slik at vedkommende kan forstå konsekvensene av sine handlinger. Da kan det handle om forventninger til en konsertopplevelse som ikke blir innfridd, tilleggsutgifter i form av reise og opphold og følelse av svik og bedrageri. For de som ønsker denne løsningen handler det ikke bare om pengene eller de materielle verdiene, men om å få svar på spørsmål som bare gjerningspersonen kan svare på. Hvis du ønsker denne løsningen kan møter i konfliktrådet være et godt alternativ for deg.
Pressemeldingen som ble sendt ut fra Konfliktrådet i Oslo og Akershus i går, melder om en saksøkning som «skyldes hovedsakelig at publikum har meldt inn langt flere saker direkte til konfliktrådet. Det betyr at flere oppdager konfliktrådet som en gratis, rask og nyttig instans for løsning av ulike konflikter. Det er enkelt og trygt å melde en sak inn via konfliktrådets nettsider. Folk ønsker å ordne opp i nabokonflikter eller familierelasjoner som har blitt vanskelige. Mange har også meldt inn saker om økonomiske forhold».
Fornærmede som har møtt gjerningspersonen i konfliktrådet kan forklare at det er vanskelig å stole på folk, de passer ekstra godt på verdisakene når lignende personer som gjerningspersonen tar kontakt og den grunnleggende tilliten til andre er ikke lenger tilstede. Når gjerningspersonen får høre dette og tar ansvar og sier unnskyld, kan noe av tryggheten til fornærmet bli gjenopprettet og grunnlaget for en god løsning være lagt. Gjerningspersonen har også sagt at det har vært en befrielse å kunne ta ansvar og slippe å slite med dårlig samvittighet for det han eller hun har gjort. Og samtidig vise for andre enn seg selv at den personen ikke er ond eller ute etter å skade andre.
Tro på mennesker
Nå om sommeren er det et stort utvalg av festivaler og mange har gledet seg lenge til å se sine favorittartister og skape minner for livet sammen med venner. Dessverre er det ikke alltid det ender slik. Et eksempel fra en tidligere sak i konfliktrådet er en ung jente som hadde kjøpt ukespass til Øyafestivalen via finn.no og betalte på forhånd, men så fikk hun aldri billetten. Hun visste hvem selgeren var, men hun svarte ikke på henvendelsene. Derfor tok kjøper kontakt med konfliktrådet og ønsket å møte motparten for å se henne i øynene og få en forklaring på hvorfor selgeren hadde svindlet henne. Konfliktrådet tok kontakt med selgeren som var en annen ung jente som var desperat etter penger på det tidspunktet, og i ettertid angret hun seg veldig og var innstilt på å gjøre opp for seg. De to møttes i konfliktrådet og fikk snakket sammen om hva som hadde skjedd og fikk skrevet en avtale hvor selgeren fikk gjort opp for seg. Etter at avtalen var innfridd så fikk hun også lettet samvittigheten sin og mulighet til å gå videre med livet sitt.
For å unngå at dette skjer med deg, så kan det være lurt å ikke betale på forhånd og ikke gi fra deg sensitive opplysninger som personnummeret ditt. I tillegg har Forbrukerrådet flere gode tips på sine nettsider og har også en rådgivningstelefon.
I saker som omhandler svindel og krenkelser er det ikke bare pengebeløpet eller materielle verdier som partene kan ønske å få tilbake. En form for oppreising kan også være en unnskyldning og ansvarliggjøring av gjerningspersonen og det er ofte mulig i møter mellom mennesker. Møtene mellom mennesker passer nok ikke for alle, men konfliktrådet legger til rette for at du kan finne en løsning som passer for deg.
Konfliktrådet veileder flere som er i fortvilte situasjoner fordi de har betalt på forhånd for en vare de aldri har fått eller ikke har mottatt betaling for en vare som er sendt. Felles er at de fleste i ettertid sier at de stolte på den andre parten og hadde en grunnleggende tillit til vedkommende, og det føles krenkende å bli lurt og bedratt.