SLT-modellen
Systematisk forebygging
De som skal forebygge rus og kriminalitet, trenger kunnskap om hvor utfordringene er størst. Her har SLT-koordinatoren en helt sentral rolle.
SLT-koordinatoren har ansvar for å legge til rette for at kunnskap og informasjon fra alle nivåer samles og systematiseres. Det er viktig å kartlegge de gode tiltakene i kommunen for å synliggjøre hva som fremmer vekst, trygghet, robusthet og utvikling hos barn og unge. Den samlede kunnskapen legges til grunn for utvikling og gjennomføring av tiltak.
For å gi nødvendige føringer trenger styringsgruppen kunnskap om situasjonen i kommunen. De kan blant annet innhente rapporter fra instansene i koordineringsgruppen. SLT-koordinatoren må holde i denne prosessen og sikre at kunnskapen kommer frem. Det gjelder både kunnskap basert på kartlegging i forkant og kunnskap fra evaluering av igangsatte tiltak.
I et tverretatlig nettverk er det helt vesentlig å ha kunnskap om hverandres roller og om hvordan de ulike enhetene arbeider. For SLT-koordinatoren er en felles forståelse avgjørende for å få nettverket til å spille sammen og for å kunne bruke hverandres ressurser.
SLT-koordinatoren må aktivt styre prosesser med å innhente kunnskap og iverksette tiltak.
- Start med å bli kjent med aktørene i kommunen og politiet
Dersom det er lenge siden tidligere SLT- koordinator eller andre har sett på her- og nåsituasjonen i kommunen, bør du gjøre en kartlegging av barn og unges oppvekstsvilkår lokalt. - Kartleggingen kan gjøres ved å hente informasjon fra kilder nevnt tidligere. Du bør også ta kontakt med de tjenestene som jobber med barn og unge for å kartlegge hva de sier om her- og nåsituasjonen i kommunen. Der hvor koordineringsgruppen allerede er etablert kan du gjøre
kartlegging sammen med dem. - Lag en oppsummering og legg funnene frem for styringsgruppen/politirådet med forslag til en prioritering for arbeidet det første året.